Test: Mercedes EQB 350+ Luxury Line

dimanche, 30 octobre 2022 10:24
Test: Mercedes EQB  350+ Luxury Line

Met 7 elektrisch onderweg

Het elektrisch gamma bij Mercedes neemt steeds grotere proporties aan, al was het maar dat ze binnenkort in alle segmenten aanwezig zijn. Wat SUV’s betreft komen binnenkort de EQS en EQE als SUV, maar lager in het gamma is er reeds de EQB, die wij vandaag onder de loep nemen.
De EQB zou je kunnen zien als de elektrische versie van de GLB. Een schoonheidsprijs zal deze EQB zeker niet winnen. Zijn ontwerp is rechttoe rechtaan en daaoorr zijn wat hoekige contouren lijkt hij een doos op wielen. Weliswaar is dit zowat de enige SUV die de mogelijkheid biedt tot 7 zitplaatsen. Zijn grotere broer EQS SUV zal dat binnenkort ook aanbieden, net als een Tesla Model X, maar die spelen op een ander niveau wat grootte en prijs betreft.

Ruim

Met een dergelijk ontwerp mag je er van uit gaan dat hij ruim plaats biedt aan zijn inzittenden. De wagen is 4,69 meter lang en rust op een wielbasis van 2,83 meter. De achterbank biedt dan ook een zee van ruimte, terwijl die nog over 14 centimeter verschuifbaar is, waardoor de koffer groter of kleiner wordt.  495 liter tot 1710 liter is zijn inhoud, dat laatste met neergeklapte zetels. Wanneer je voor de 7-zitter opteert, zijn de achterste zetels wel extra te betalen, een optie van 1 004, euro. Met 7 zitplaatsen slinkt de kofferruimte natuurlijk aanzienlijk.

190 pk vermogen en 66,5 kWh batterij

De elektromotor in de EQB levert zijn vermogen aan de voorwielen af en dit met een maximum van 190 pk. Geen supersprinter, maar hij komt vlot van zijn plek af en doet dat in 9,2 seconden naar 100 km/u, en de topsnelheid is begrensd op 160 km/u. Ons valt vooral op dat het een vlotte reiziger is, typisch voor een elektrische auto. Maar deze Mercedes doet dat opvallend makkelijk, in alle stilte en comfort. De batterij heeft een capaciteit van 66,5 kWh en daarmee zou hij volgens de WLTP-cijfers 469 kilometer ver moeten kunnen. Bij volgeladen batterij toonde de boordcomputer een maximum van 441 kilometer. Met goede wil en door veelvuldig gebruik te maken van de regeneratie, die via de peddels achter het stuur makkelijk in te stellen zijn, haal je net geen 400 kilometer.  Zonder meer een mooie prestatie.  De regeneratie is instelbaar via de standen D-, D Auto en D.  Wij hielden het de meeste tijd op de D Auto-stand, wat ervoor zorgt dat de wagen op basis van de navigatiegegevens en de rijstijl zelf kiest voor het beste compromis. Het verbruik schommelde tijdens onze testweek tussen 17,6 kWh per 100 kilometer tot 27,3 kWh. Dat laatste in de Dynamic-modus, waarbij de EQB het volle vermogen afgeeft. Een instelling die wij slechts sporadisch instelden. Opladen kan dan weer tot een maximum van 100 kW aan snelladers, wat hem toelaat de batterij in iets meer dan een halfuur van 10% naar 80% te brengen. De regeneratie kan je zelf volgen op het instrumentenpaneel. Bij een rit uit Oostende naar Brussel, konden wij tot meer dan 30 kilometer bonus recupereren. Ook dat is een fraai resultaat.
Ondanks het feit dat de EQB er hoekig uitziet, is zijn rijgedrag dat allerminst.  De ophanging geeft een prima compromis tussen comfort en dynamiek, ook al heeft deze Benz geen sportieve roeping.  

MBUX als bondgenoot

Ondertussen zijn wij ook al gewoon geraakt aan de interieurs van de jongste Mercedessen. Ook onze EQB maakt gebruik van het ondertussen gekende Mercedes infotainment. Het scherm op de middenconsole is in te stellen via de standaardmenu’s op de middenconsole voor navigeren tussen telefoon, navigatie en andere instellingen van de auto, alsook door middel van touchscreen op het scherm zelf. Nog maar eens benadrukken wij graag de grafische kwaliteit en de lay-out van het scherm zelf.  Een voorbeeld voor velen vinden wij. Als wij een klein puntje van kritiek moeten vinden, dan zijn het misschien de kleine touchpads midden op het multifunctionele stuurwiel, maar ook dat went snel. Voor de rest is het interieur voorzien van prima zittende zetels, zeker in de Luxury Line met het Artico leder waarmee onze versie uitgerust was. Als die dan nog gecombineerd zijn met de elektrische bediening, dan vindt iedereen de perfecte rijhouding.

Prijs

De Mercedes EQB 250 is er vanaf 60 863,- euro. De standaarduitrusting is vrij compleet, waardoor onze testwagen weinig opties had. Ons exemplaar topte af op 66 493,- euro. Naast de voorwielaangedreven EQB 250, zijn er ook vierwielaangedreven versies, respectievelijk de EQB 300 4Matic met 228 pk, vanaf 66 187,- euro en de EQB 350 4Matic met 292 pk, die er is vanaf 69 091,- euro. Met de nodige opties, die meestal in pakketten gebundeld zijn, kan dit natuurlijk wel oplopen.

De Mercedes EQB 250 moet het niet hebben van zijn schoonheid, maar hij maakt dat goed door ruim te zijn van binnen en zelfs de mogelijkheid te bieden tot 7 zitplaatsen. Daarnaast rijdt hij comfortabel en aangenaam en koppelt hij dat aan mooie verbruikscijfers, waardoor er geen zorgen zijn omtrent het rijbereik.  Tot slot krijg je de gekende afwerking en de uitrustingskwaliteit waarvoor het merk met de ster garant staat. 

PLUS

  • verbruik
  • ruimte (tot 7 zitplaatsen mogelijk)
  • verschuifbare achterbank

MIN

  • hoekige stijl
  • prijs met opties kan oplopen


tekst: Filip Dewulf
foto’s: Mercedes-Benz 

Dernière modification le mardi, 01 novembre 2022 14:00